Thursday, January 31, 2008

Penulis lirik terkenal, Loloq meninggal dunia


SUNGAI BULOH 30 Jan. – Penulis lirik terkenal, Loloq meminta isterinya, Hariah Yaacob tidak menghebahkan penyakit yang dideritainya kerana tidak mahu rakan-rakannya bimbang tentang kesihatan dirinya.

Menurut Hariah, 35, Loloq atau nama sebenarnya Rosli Khamis, 50, enggan rakan-rakannya mengetahui penyakit yang dideritainya itu sejak beberapa bulan lalu.

‘‘Saya mohon maaf kepada semua sahabat atau kenalan arwah suami saya kerana tidak memaklumkan mengenai keadaan kesihatan beliau semasa hayatnya.

‘‘Semua ini saya lakukan atas permintaan arwah yang tidak mahu rakan-rakannya bimbang tentang dirinya,’’ ujar Hariah.

Sementara itu, komposer terkenal tanah air, M. Nasir yang tidak mampu menyembunyikan perasaan sedihnya menyatakan rasa terkilan kerana tidak dapat menghabiskan banyak masa dengan Allahyarham.

Dianggap sebagai orang kanannya oleh karyawan muzik tanah air, M. Nasir memberitahu, beliau dan Allahyarham sudah merancang pelbagai projek untuk diusahakan secara kerjasama.

Sahabat karib

Allahyarham Loloq yang sering menjadi pilihan M. Nasir dalam menghasilkan lirik untuk lagu-lagu ciptaannya menyifatkan sahabat karibnya itu sebagai seorang karyawan terbilang yang sukar dicari ganti.

‘‘Saya ada banyak kawan tetapi tidak ada seperti Loloq. Bagi saya, arwah merupakan seorang karyawan yang mempunyai pemikiran dan berjaya menghidupkan sesebuah lagu. Kebanyakan lirik lagu ciptaannya mempunyai ‘roh’,’’ kata M. Nasir yang kelihatan menitis airmata .

Allahyarham Loloq meninggal dunia pada pukul 1.37 petang hari ini setelah koma sejak Ahad lalu akibat pendarahan otak.

Sepanjang hayatnya, Loloq sudah menghasilkan lebih 500 lirik selain berlakon banyak filem termasuk filem Man Laksa dan Zombie Kampung Pisang arahan Mamat Khalid.
Beliau juga menjadi pilihan M. Nasir sebagai penulis skrip bersama filem Aduh Saliha lakonan Mawi yang kini masih dalam proses penggambaran.

Seorang lagi kawan rapat Allahyarham, Amy Search pula menyifatkan, Loloq sebagai seorang karyawan yang gemar membaca dan mempunyai penguasaan bahasa Melayu yang sangat baik.
‘‘Lirik-lirik ciptaan Loloq memberi banyak inspirasi dan menjadi rujukan kepada saya dalam banyak hal.

‘‘Sungguhpun begitu, Loloq memerlukan suasana dan masa yang tertentu bagi menghasilkan sesebuah lirik yang baik. Kita kehilangan seorang penulis lirik yang hebat,’’ kata Amy yang mengenali Allahyarham Loloq ketika Search belum menghasilkan sebarang album.

Jenazah Allahyarham Loloq dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bandar Baru Sungai Buloh selepas solat Asar.

Turut hadir menziarahi jenazah Allahyarham ialah para karyawan seni antaranya Ramli M.S, Hattan, Ella, Misha Omar dan Rosyam Nor.

No comments: